/media/files/article/main/KERAMIKA_AKCE_11_2010_067.jpg.png

Stavba nové pece na dřevo, nové techniky výpalu

Miroslava Randová, 15.02.11

Na několika málo řádcích s pomocí několika fotografií bychom se s vámi rádi podělili o novinky v naší dílně a na naší keramické cestě. Novou keramickou dílnu budujeme již několik let a jsme rádi, že dílna začíná ožívat. Podlahy již nejsou ušpiněny pouze od zdící malty, ale také od hlíny a živců. Minulý podzim jsme si stále nebyli jisti, zda zimu již budeme přežívat na nové dílně na Doupěti či té původní v Choceradech. Asi největším úkolem, který byl před námi bylo postavení pece. Jelikož se stavbou pecí máme již nějaké zkušenosti a materiál se již několik let střádal ve stodole rozhodli jsme: S chutí do toho a půl je hotovo.

 

 

Jak můžete vidět na této fotografii, pec jsme stihli postavit i s praktickým přístřeškem, ale jelikož poslední tři dny stavby nám za kabáty padal sníh, déšť či směs obojího – obezdívka horní části a klenby zůstala nedokončena. Ve chvíli, kdy malta zamrzla v míchačce, usoudili jsme, že jaro bude pro tyto dodělávky vhodnější.

První výpal probíhal v půlce listopadu a pec příjemně překvapila. Pec táhla a pracovala hezky a to přesto, že beton pod podlahou pece, stejně jako šamotové malty uvnitř byly stále plné vody. Pod časovým tlakem jsme se pustili do rizika, které bychom ostatním z rozhodností vymlouvali.

V první výpalu jsme zjistili, že spodní dvě patra byla mnohem méně vypálena, než jsme čekali. Částečně jsme to přisoudili vlhkosti v čerstvé peci, částečně větším objemem ve srovnání se starou pecí stejné konstrukce.  Rozhodli jsme se však tohoto faktu využít, spodní patro zvýšit a použít techniku, s kterou nás seznámil Americký keramik Eric Knoche. Podobná technika se používá také v některých pecích Japonského Bizenu. Po dosažení konečné teploty v peci (u nás je to „padnutí“ žároměrky 1350°C, v předu, a 1250°C vzadu) se připravenými otvory výrobky zasypávají dřevěným uhlím. Dosahuje se tak místní redukce a efektů, které nás již dlouho lákaly.

Jako odpověď, zda to byl dobrý nápad tuto techniku zkoušet v jednom zvýšeném patře naší nové pece budiž fakt, že od té doby zkoušíme a pilujeme práci s dřevěným uhlím, různými hlínami a engobami v každém výpalu. Ladíme nejenom tvary, hlíny a engoby tak, abychom s výsledky byli spokojeni, ale také množství použitého uhlí, používání waddingu a způsobů jak uhlí mezi výrobky dostávat. Je to další zajímavá cesta, po které se dá v keramice kráčet.