/media/files/article/main/photo25_04_12_156.jpg.png

Vliv hlíny na vzhled glazury

Miroslava Randová, 21.05.12

Dostalo se mi do ruky několik hlín k otestování - všechny pocházejí od pana Jankovského od firmy Pro-pec. Výsledky testu jsou zajímavé hned v několika rovinách, ale o ostatních zase třeba až příště. Tentokrát se chci věnovat vlivu druhu hlíny na vzhled glazury. 

Testovací vajíčka níže jsou vyrobena z 8 RŮZNÝCH HLÍN a vypálena v elektrické peci na teplotu 1227°C s hodinovou výdrží a kontrolovaným chlazením. Mají na sobě STEJNOU GLAZURU a to nanesenou namočením. Všechny byly umístněny v peci na jednom patře.

Zaujal Vás tento článek? Máte dotazy? Kontaktujte nás mrandova@seznam.cz. Zveřejníme zde Vás dotaz i s odpovědí.

 

Diskuse k článku je umístněna pod prezentací... 

 

Diskuse k článku: 

Dotaz 1: U vzorků na obrázcích - popisu je jasné že jsou ze stejné teploty. Proč to bylo zrovna 1227° a čím byla měřena teplota s uvedenou hodnotou + jakou toleranci - odchylku asi má měřák? Jen pro zajímavost, u mě v té větší el.peci při stejném nastavení termostatu a na stejném patře pece bývá rozdíl i cca 25-30°. Je to asi podle naložení - přesnou závislost se mi ale zatím nepodařilo vysledovat...

Odpověď:

1. Informace k vzniku mé křivky

Moje stávající křivka je odvozena od křivky pana keramika Stevena Hilla a to proto, že mé testy v elektrické peci začal pokus napodobit vzhled jeho glazury, kterou používáme i v peci na dřevo. Dodržení přesně přepočítané křivky, ze které jsem vycházela (uvedena v tomto článku) však k úspechu nevedlo - v mé peci byla glazura nedopálená viz obr.

vzhled glazur oxidace

Důvodem prvního neúspěchu mohlo být nejen to, že moje pec nepálí tak vysoko, jak říká můj měřič, ale také převedení původní receptury na naše suroviny. 

Pokud člověk změní poměr surovin a ještě k tomu nemá úplnou představu jak jeho pec pálí nemůže moc při prvním testu glazury počítat s kdejakým výsledkem. Důležité je co udělá potom.

Pro druhý test jsem křivku upravila a poté ještě jednou (pořád se řídím vzhledem té první glazury, jelikož ta má nejmenší rozmezí teplot, za kterých vypadá tak, jak chci) na tuto:

 

  • 94°C za hodinu do 105°C
  • poté 38°C za hodinu do 260°C
  • poté 230°C za hodinu do 1150°C
  • poté 38°C za hodinu do 1227°C + 60minut výdrž
  • poté pec vypnout a nechat chladnout do 871°C
  • po zchladnutí na 871°C výdrž 50minut 
  • poté chladnutí 38°C za hodinu po dobu třech hodin

Chystám podrobné informace o testech glazur v el. peci (tedy i to jak to dopadlo s touto), ale ještě to není připravené. 

2. Informace k rozdílu teplot na patře

Ano, k rozdílu teplot na patře může docházet, ale moje pec je maličká (60l) a rozdíl tam není nebo je zanedbatelý, dokonce ani rozdil vzhledu (samo, že na stejné hlíně) dole v peci a nahoře není veliký. Větší pece s tím budou mít asi větší problém.  

Dotaz 2: Bylo to přežahnuté ? asi ne, proto jsou rozdíly tak velké, žejo...

Odpověď: Bylo vše přežahnuté.

Dotaz 3: Co je to vlastně za glazuru. Je známé její složení? 

Odpověď: Jedná se o glazuru Crystal white (k nám recepturu donesla keramikčka Jana Matiščíková a uvádí u ní E. Cooper - zřejmně autor knihy).

Glazura Crystal White převedená na naše suroviny:

Živec Ž75K20 30
Křída
Dolomit 17 
Oxid zinečnatý  12 
Kaolin 
Křemen  22 
TiO2  6,5 

Dotaz 5: Jaký měl být její vzhled? / na nějaké naší známé hlíně - bílé nebo prcelánu vychází jak?

Odpověď: Glazuru jsem předtím používala jak v peci na dřevo, tak v elektrice na hlíny MA od Pávka a Porcelán z Loun a vycházela v ohni jako semimatná světle bílá (na MA s modrým nádechem) a v elektrice jako lesklá světlá (na MA lehce modrá tam, kde začala stékat). Foto z elektriky - z ohně teď nic s touto glazurou nemám.

vzhled glazur oxidace

vzhled glazur oxidace

Dotaz 6: Čím to, že se to tak mění ? /i mimo tu černou hlínu je ten rozdíl veliký/.

Odpověď: To co tuto glazuru mění jsou oxidy (v tomto případě odhaduji spíše barvítka - tedy zafritovaný mix oxidů) v hlíně. Glazura není krycí, je spíše transparentní a to se také projeví. Zde je takto markantní rozdíl právě z důvodu výběru hlín s velmi rozdílnými přímešemi barvítek a současně s velmi různým ostřivem - to má zase vliv na to jak se glazura nasaje - tedy ovlivňuje její vrstvu nad povrchem a tedy opět vzhled. Co dále vzhled ovlivnilo je to zda hlína byla již na tuto teplotu vitrifikovaná a nebo ne - některé hlíny to měli na hraně některé by mohli asi lehce prosakovat (ty 1250°C a výše by bylo nutno otestovat), ale to jsem netestovala.

Dotaz 5: Co je to konkrétně za hlínu - jednotliva vajca 1 -8 - ta do červena jsou pro mě zajímavá, ale asi ne s touto glazurou.

Odpověď: viz prezentace popisků hlín, ale více o nich nevím - to musíte na pana Jankovského

 


.