Hlíny se kterými má Keramické centrum Doupě zkušenosti

Zde naleznete popis a vyjádření keramiků k hlínám, které pro svou práci používají. Prosím, mějte na paměti, že veškerá vyjádření k hlínám jsou subjektivní pocity a zkušenosti těch, kteří s hlínami pracují a jsou pouhou snahou předávat tyto zkušenosti, nikoliv objektivním hodnocením hlín. 

Hlíny H+K Lubná

POLAR VV

Petr Novák:

Jemná, světlá kamenina, kterou používám poměrně běžně na drobnější keramiku. Díky jemnosti mletí je to vhodná hlína na kusy kde potřebuji jemné zdobení či detajly. Používám ji na střední a vyšší teploty v peci na dřevo. V přímém ohni hezky reaguje (probarvuje se) v plamenech bez přílišného tmavnutí či křehnutí v silné redukci (problém některých železitějších hlín). Pěkně reaguje s většinou glazur - glazury nejsou sice tak zářivé jako např. porcelánu, ale zároveň nejsou tak utlumeny jako na většině železitějších hlín. Jako většina hlín od menších výrobců trpí i Polar VV odchylkami ve složení v jednotlivých dodávkách. Každou novou várku hlíny tedy doporučuji odskoušet ve výpalu společně s výrobky se staré várky tak, aby bylo možnost odhadnout odchylky a vyvarovat se tak nepříjemným překvapením.

Porcelán z Elektroporcelán Louny

Elektro porcelán

Miroslava Randová a Petr Novák:

Elektro porcelán používáme již téměř 10 let. Co se týče práce s ním v porovnání s ostatními porcelánovými hmotami, se kterými máme zkušenosti je práce s ním výrazně pohodlnější, nejen, že se z něj lépe točí, ale i se lépe obtáčí, jelikož nevysychá tak rychle po povrchu jako jiné porcelánové hmoty. Ve výpalu v elektrické peci je šedý. V redukčním výpalu je bělejší a sám o sobě se samoglazuje do meruňových odstínů ve spojení s nalétávajícím popelem v peci na dřevo nad cca 1280°C. Je vhodný na světlejší glazury, které na něm mají jasné a zářivé barvy. Po výpalu nad 1220°C nepropouští vodu. Hodí se ovšem spíše na menší věci, v plochách nad 30cm už praskal, což je ale z našich zkušeností spíše standard. Hlíny, které vydrží výpal v peci na dřevo na teploty 1250-1350°C a nevykazovaly by praskání ve velkých plochách jsou spíše raritou. 


Hlíny Pávek Keramika, spol. s r.o.

Točířská hlína SK

Mgr. art. Olga Hořavová:

Hlínu používám na modelování z volné ruky, reliéfy, dále se i osvědčila pro práci s plátem a formování do forem. Jak se s ní točí nevím - netočila jsem z ní. Je hodně plastická a dobře drží tvar vymodelované nádoby - nedeformuje se a nehroutí se během vytváření. Při pálení v el. peci mi vyhovuje zejména její nižší teplota slinutí - pěkně se vybarví na 1150 -1200 C. Často jsem ji používala při práci s dětmi - samotnou, nebo v kombinaci s hlínou MK, která je na dotek stejná, jen je to červenice.

Po rozkliknutí prezentace je možné si prohlédnout jednotlivě fotografie i s popisky k výpalům. 

 

Hlíny Pávek Keramika, spol. s r.o.

Točírenská hmota LA

Mgr. art. Olga Hořavová:

Snímek LA1

Páleno v peci na dřevo 1300 - 1350˚C

1 a 4 – V místech, kde se výrobek dotýká plátu, nebo je v menším žáru bez ošlehu plamenem má barvu světle šedou -  bílošedou s drobnými tečkami .

2 – Vybarveno do oranžova – topeniště, horní patra

3 – Z druhé strany a na okraji živcová glazura

Snímek LA2

Páleno v peci na dřevo 1300 - 1350˚C

1 - Hlína se barví u topeniště v horních patrech do oranžova, oranžovo-růžova 

2 -V místech u komína a v nižších patrech u komína má barvu bílou, bílošedou

 

3 a 4 zatřené železo (3 - méně, 4 – více)

 

Hlíny Pávek Keramika, spol. s r.o.

Točířská hlína MA

Miroslava Randová:

Jemná okrová (v oxidaci) nebo světle hnědá (v redukci) kamenina, jejíž hlavní předností je, že se z ní lehce točí, je platická a nekolabuje (takříkajíc drží). Hlavní nevýhodou pro mne jako dřevopaliče je, že obsahuje nějaké rozpustné soli a je tedy do pece na dřevo nevhodná na režné věci (výrobky bez glazury), jelikož na režné hlíně MA jsou po vypalu v peci na dřevo vidět mapy, jak se s výrobkem pracovalo (doteky rukou vytahují rozpustné soli na povrch a tam se pak mění v redukčním výpalu její vzhled). V oxidaci se mi mapy nikdy neukázali, je to tedy jednoznačně hlína vhodnější pro výpal v elektrické peci. Pracovala jsem s touto hlínou jak v redukci (1250-1350°C), tak v oxidaci (1220 s výdrží) - vždy s glazurama, kterým dává jasnou a přitom hřejivou barvu.

Vodu po výpalu nad 1220°C nepropouští. 

Tuto hlínu používám hlavně na talíře cca do průměru 35cm - nikdy mi žádný nepraskl. Vlastně po této hlíně sahám vždy, pokud potřebuji točit výrobky na klasický užitek - misky, pohárky, atd. 

Mám asi 4 várku od Pávka a nevšimla by jsem si, že by se měnila.

 

Jana Matiščíková:

Keramickú hlinu MA používam už niekoľko rokov na točenie a modelovanie malých vecí a zároveň sme ju pre rokom začali používať v dielni, kde učíme točenie a modelovanie. Čo sa týka točenia, hlina je veľmi vďačná, ľahko sa z nej točí, je sa v nej "o čo oprieť" (pomáha pri vyťahovaní stien). Čo sa týka začiatočníkov v točení, na hlinu si rýchlo zvyknú a dobre sa im s ňou točí.

Mapy, o ktorých už písala Mirka, môžem v peci na drevo potvrdiť a bývajú naozaj nepekné, žiaľ môžem potvrdiť aj ich výskyt v elektrickej peci, pri výpale okolo 1250°C. V dielni, kde pálime výrobky kurzistov na teplotu okolo 1175°C, som si výskyt fľakov zatiaľ nevšimla.

Každopádne táto hlina hoci je spoľahlivá, nemá peknú farbu po výpale v elektrike, je dosť plochá a trochu akoby bez charakteru, takže ju výslovne odporúčam hlavne pod glazúru, alebo minimálne zatrieť oxidom.

Pri pálení konvičiek treba rátať s tým, že pri výpale sa hubičky zvyknú skrútiť o niekoľko stupňov proti smeru, ako boli vytočené. Tento uhol je dobré vysledovať a prispôsobiť mu lepenie a zrezávanie hubičiek. Samozrejme, že čím vyššia teplota, tým väčšie skrútenie.

Pri várkach hlín som sa stretla len s tým, že niektorá je tuhšia a niektorá mäkkšia, pričom s tuhou MA sa nepracuje dobre, je lepšie nechať ju chvíľu naloženú v mokrých látkach. Pri dlhšom odležaní vo vlhku, sa na jej povrchu a pod okrajom zrážajú nejaké látky, čo sa prejaví hrdzavými pásmi a fľakmi. Na funkčnosť hliny však nemajú vplyv.

A ešte malý postreh z veľkej dielne, kde je množstvo zbytkov hliny, MA sa dá celá do posledného kúsku zrecyklovať, takže nie je žiadny odpad pri jej spracovávaní.

 

Hlíny Pávek Keramika, spol. s r.o.

Šamotová keramická hlina DL

Keramická hlina s vysokým obsahom šamotu veľkosti cca 2mm. Veľmi dobrá na modelovanie väčších vecí, je stabilná, zvládne aj hrubšie steny bez tohto, aby pri výpale popraskala.

Dajú sa z nej točiť veľké veci, len si treba dať pozor na ruky, lebo môže spôsobiť nepekné rezné rany pri centrovaní (kvôli veľkým kúskom šamotu). Pri točení treba nechávať hrubšie steny, inak je nestabilná.

Mrazuvzdorná pri výpale okolo 1300°C (myslím, že podobne už pri 1250°C). Testované na záhradnom domečku, ktorý doteraz prežil tri roky na záhrade počas všetkých ročných období.

Pri výpale v peci na drevo má peknú farbu v rôznych odtieňoch hnedej. Pri výpale v elektrickej peci má podobnú farbu ako MA, môžu sa objavovať trochu fľaky, ale v menšej miere ako u MA.

Hlíny Pávek Keramika, spol. s r.o.

Hlína Dorda

Miroslava Randová:

Autorem receptury této hlíny je pan keramik Dorda. Tuto hlínu vyrábí na objednávku (pouze ve velkém množství pan Pávek). Kompozice hlíny je mistrovské dílo, za něž patří panu Dordovi právem veliký dík. Je to v mnoha ohledech NEJ hlína pro dřevopaliče, se kterou jsem se kdy setkala. Dají se z ní točit jak malé věci (Petr z ní točí konvičky co se vejdou do dlaně), tak velké věci (mojím limitem je nyní velikost místa na plátu v peci 60x45, ale to dala již tolikrát na jednovýpal, že to považuji za vyzkoušené a přes to, že jsem se i párkrát setkala s krakem bylo to spíše z důvodu naložení - větší bonsajová miska pálená hlavou dolů na dně pece nebo tvaru - 1cm tenká dlaždice plná dírek 35x58 ukázala mezi dírkami a po straně krak, který nebyl skrz).

Její barva je od hřejivě oranžovo hnědé, přes tmavší červeno hnědou do tmavě černé a to podle místa v peci. 

Po výpalu nad 1280°C nepropouští vodu. 

Zatím jsme měli od pana Pávka 3 várky, každou trochu jinou, pokaždé si však naštěstí hlína udržela své vlastnosti a barevně se lišila opravdu jen lehce. Sama dodnes nevím zda bych dala přednost variantě s jemnějším šamotem, nebo s hrubším, naštěstí mám nyní k dispozici obě varianty a tak mohu být zase na čas spokojená a tvořit vše co mne napadne bez obav z velkých ztrát.

Francouzký porcelán- Limoques TM 10

Petr Novák:

Průsvitný porcelán s poměrně dobrými vlastnosmi při točení i výpalu (při srovnání s jinými průsvitnými porcelány). Vysoce bílý, při tenčím střepu a transparentní glazuře průsvitný. Z tohoto porcelánu vytvářím pouze malé keramické misky a menší kovničky. Zkoušel jsem několik průsvitných točírenských porcelánů a tento se zatím jeví jako nejlepší. Přesto je potřeba si na práci s tímto materiálem zvyknout. Jak točení, tak dodělávání je obtížnější než u běžných hlín. Také pomalé sušení je nutností - při schnutí průsvitné porcelány rády praskají. Ve výpalu snese i nejvyšší teploty a ve vysokých teplotách má také vyšší průsvitnost. Je však potřeba počítat s deformacemi u tenkých střepů. Tento porcelán kupujeme u Německé firmy Hans Wolbring http://1212012415gc1tdj.keramikbedarf.de/shop/index.html

 

Híny od Schiedel Zliv

Hlína pro výrobu vložek komínů Schiedel Zliv

Miroslava Randová:

Jedná se o velmi hrubou šamotovou kameninu, která bych doporučila hlavně na velké věci. Odběr hlíny je nutné dopředu domluvit, spíše větší množství je možné. Jedná se o druhou hlínu (po hlíně Dorda), která na jednožah vydrží velké rozměry (40x60cm i v ploše) bez praskání. Točit se s ní dá, chce to jen cvik.
Slinutá úplně ani na 1350°C nebude, nezachrání to ani glazura, jediné co pomáhá je ne vždy fungující trik - namíchat engobu z této hlíny, ale bez šamotu v ní - tu nanést jednou vrstvou do vnitř výrobku a poté namíchat další engobu a to opět z této hlíny bez šamotu a přidat do ní 10% glazury P017 a tu pak nanášet jako druhou vrstvu - pak to někdy protékat bude a někdy už ne.
Na sochy je ale jako dělaná.
Současně moc hezká barvou v peci na dřevo (písková, přes světle hnědou a temně hnědou).

Hlíny od firmy Witgert

Hlína Porcelán Nr. 52

Miroslava Randová:

Tento šamotový porcelán používám potřebuji li točit větší výrobky, zvládl několikráte i ploché široké dno (cca 40cm). Pracovala jsem s ním cca 6x a fungoval, bohužel kromě našich umyvadel jsem jiné fotografie nedohledala, asi z něj budu zase muset něco zkusit...

 

Slinutý na 1300°C, není standardně porcelánově sněhově bílý, spíše lehce žlutobílý.

 

Zdroj HLINY_WITGER_PORCELAN_SAMOT

Keramické hliny Svída

Točiarenska hlina THB

Jana Matiščíková:

S touto hlinou sme niekoľko rokov pracovali na kurzoch točenia. Na točenie je trochu náročnejšia, rýchlejšie sa rozmočí a zmäkne, treba z nej točiť svižne. Obsahuje asi jemný piesok, alebo jemu podobnú prísadu, ktorá sa pri točení usádza v podobe blatka v kalníku či vaničke kruhu. Pri recyklácií sa tento piesok nedá už ďalej využiť, preto je to hlina, z ktorej ostáva odpad.

Pri modelovaní sa z nej dajú robiť veľmi jemné detaily, lebo sama je veľmi jemná (napríklad veľmi tenké vlasy pretlačené cez drobné sitko). Na väčšie veci ju treba nechávať zatuhnúť.

Po výpale v elektrike má veľmi peknú teplú farbu, takže je pekná aj bez glazúry. Vo výpale drevom má množstvo odtieňov od sýto-oranžovej až po takmer čiernu.

 

Keramické hliny Crhák

Točiarenska hlina Tomáš

Jana Matiščíková:

Hladká keramická hlina vhodná na točenie, svetlá kamenina znesie výpal až do 1350°C. Po výpale drevom pod glazúrou veľmi svetlá, pekne ukáže hlavne transparentné a polokrycie glazúry (napríklad celadon apod). Točí sa znej príjmne, je jemná. Keďže mám z nej len druhú várku, nemôžem ešte hodnotiť jej nemennosť.